Hottest chokolade trends for 2025

25 okt. 2024

Bæredygtigt landbrug, ernæringsmæssig balance, plantebaserede og power ingredienser

Artisans
Chocolate
Retail
Cross-category
Foodservice
Industry
Bakery
Patisserie
Trend
Trend Updates

Fang dine kunders opmærksomhed ved hjælp af disse 4 vigtige chokoladetrends for 2025. Fra stigende interesse for bæredygtigt landbrug og plantebaserede innovationer, til inkorporering af power ingredienser og søgen efter ernæringsmæssig balance. Disse trendforudsigelser er baseret på global sporing af forbrugernes mønstre online, og er dem der kommer til at forme chokoladeindustrien fremover. Brug dem til din fordel!

1. Bæredygtigt landbrug

Fødevareindustrien påvirker klimaændringerne betydeligt, og dens rolle i at afbøde disse effekter er afgørende. Forbrugerne er udmærket klar over det, hvilket fører til en voksende påskønnelse af produkter, som er produceret gennem bæredygtige landbrugsmetoder. Dette omfatter metoder som vertikalt landbrug, lokale indkøb, regenerativt landbrug, hydroponisk landbrug eller endda banebrydende teknikker såsom præcisionsgæring. Disse innovative tilgange foretrækkes af forbrugere, for deres evne til at minimere miljøpåvirkningen.

Vi ser forbrugere taler om, og leder efter, bæredygtigt opdrættede fødevarer online, på tværs af alle markeder, med den højeste interesse observeret blandt kinesiske og engelsktalende forbrugere. Vi forventer, at trenden for bæredygtigt landbrug topper i disse regioner i 2025, med forventede vækstrater på henholdsvis 25 % og 11 %. Forordninger som den europæiske grønne aftale og 'Forordningen om skovrydningsfrie produkter (EUDR)', er andre drivkræfter bag skiftet mod bæredygtige indkøb i fødevareindustrien.

Forbrugerne er godt klar over udfordringerne ved at dyrke og skaffe ingredienser, især til chokoladeprodukter. Det kræver maksimal gennemsigtighed. Det handler om at forsikre forbrugerne om, at dine produkter indeholder etisk fremskaffet kakao fra landbrug, der opererer miljøvenligt. Med labels og certificeringer kan du forsikre folk om, at dine produkter, der er beriget med chokolade eller kakaobaserede ingredienser, indeholder etisk fremskaffet kakao fra bæredygtige landbrug. Lige så vigtigt er det, at dele historierne om de bønder og deres lokalsamfund, der dyrker kakaobønnerne ved at fremvise deres bæredygtige praksis. Dette øger ikke kun gennemsigtigheden, men tilføjer også autenticitet til dit brand.

2. Plantebaseret

Plantebaseret spisning er blevet mainstream, med en stabil global interesse for plantebaseret chokolade. I kinesisk- og italiensktalende lande forudser vi en betydelig vækst i efterspørgslen i 2025. Efterhånden som veganske og flexitære diæter bliver mere normaliserede, udvikler forbrugernes efterspørgsel sig efter plantebaserede chokolade snacks. Ikke alene forventes den udbredte tilgængelighed af plantebaserede muligheder, men veganske produkter bør også være lige så velsmagende som deres dyrebaserede modstykker.

At gå på kompromis med kvalitet eller nydelse er ikke en mulighed. Kravene til plantebaseret chokolade rækker dog ud over smag. Mange forbrugere vælger vegansk eller flexitær kost af miljø- og sundhedsmæssige årsager, så det er afgørende, at plantebaserede chokoladesnacks er lavet med bæredygtige og endda nærende ingredienser. Når du udvikler et plantebaseret chokoladeprodukt, skal du ikke kun fokusere på at fjerne dyrebaseret indhold, men også på at sikre bæredygtige indkøb og høj næringsværdi.

Det belgiske chokolademærke Neuhaus har udgivet en vegansk gaveæske med chokolader, i smagene ganache yuzu ingefær, ganache earl grey, karamel pecan karamel og karamel kaffe. I deres mærkning foran på pakken nævner de ikke kun, at bonbons er vegansk, men de angiver også påstandene "100 % bæredygtigt fremskaffet kakao", "palmeoliefri" og "ingredienser af naturlig oprindelse", hvilket sikrer, at forbrugerne ved at deres snacks er miljøvenlige og rene i alle aspekter.

I 2025 vil det ikke være nok at tilbyde kun én vegansk chokolademulighed. Udvid dine plantebaserede chokoladekreationer ved at eksperimentere med komplementære ingredienser som nødder, planteekstrakter, ris, kokosnød og havre. Disse ingredienser er kendt for at være sunde, bæredygtige og lækre, hvilket giver dig mulighed for at udvikle en bred vifte af plantebaserede chokoladeprodukter, der imødekommer skiftende forbrugerpræferencer.

3. Power ingredienser

Vidste du, at flertallet af globale forbrugere mener, at botaniske stoffer forbedrer chokoladens sundhed? Faktisk mente 68 % af de adspurgte i vores verdensomspændende forbrugerundersøgelse blandt 20.000 mennesker, det. Mens chokolade allerede ses som en sund snack, søger forbrugerne nu efter forbedrede fordele i chokoladen, f.eks. ved at inkorporere yderligere næringsrige ingredienser, som forbedrer deres kost. Denne praksis, kendt som fordel-stabling, bliver stadig mere populær.

Et stykke mørk chokolade er godt, men mørk chokolade forstærket med “power ingredienser” såsom nødder, frugter og frø, er bedre. Denne tendens er allerede meget stor i japansk, spansk, portugisisk og italiensktalende lande. Ifølge vores forskning vil forbrugernes interesse for power ingredienser stige i løbet af 2025, i den fransktalende verden og i Kina med en forventet vækst på +21 %.

Berig din chokolade og chokoladebaserede produkter med funktionelle, sunde ingredienser, for at gøre dem endnu mere attraktive. Et vigtigt tip: fokus ikke kun på selve power ingredienserne, men også på de sundhedsmæssige fordele, de giver. Populære sundhedsmål er, at forbedrede energiniveauet, stresslindring, forbedret kognitiv funktion og immunitetsforøgelse. Få inspiration fra andre chokolademærker på markedet. Nogle chokoladeprodukter hævder at hjælpe med at lindre mentrauationsgener og give din hud en strålende glød. Populære power ingredienser inkluderer gurkemeje for dets anti-inflammatoriske egenskaber, svampe som reishi og løvemanke for dets kognitive fordele og spirulina på grund af dets energiforbedring.

4. Ernæringsbalance

I de seneste 12 måneder har der været over 1,2 millioner online samtaler og søgninger relateret til konfekture og chokoladeprodukter, med en afbalanceret blanding af makronæringsstoffer. Ifølge vores forbrugerundersøgelser er ernæringsbalancen en af ​​de mest diskuterede trends i chokoladeindustrien. Yderligere stabil vækst forventes i 2025 i engelsk-, italiensk- og fransktalende lande. I mellemtiden forventes tendensen at stige i kinesisk- og spansktalende regioner, hvor interessen vokser med henholdsvis 30 % og 28 %.

Hvad ønsker forbrugerne af en afbalanceret chokoladesnack? De to største interessepunkter er reduceret sukkerindhold og en øget ernæringsprofil gennem power ingredienser, som nævnt ovenfor. Derudover er inkorporering af sunde fedtstoffer og øget fiberindhold yderst tiltalende for forbrugerne.

Folk leder efter fødevarer, der passer ind i en afbalanceret kost, mens de stadig leverer nydelse og tilfredshed. Lanceringen af ​​en Snickers bar med højt proteinindhold og lavt sukkerindhold er et glimrende eksempel på denne tendens. Forbrugere verden over leder efter produkter med en sund (eller sundere) sammensætning, uden at gå på kompromis med smag og tekstur. Brug disse taktikker for at få dine søde produkter til at opfylde disse forbrugerkrav:

  • Reducer sukkerindholdet i dine søde chokoladeprodukter.

  • For ekstra ernæringsmæssige fordele, inkorporer sunde fedtstoffer, såsom dem fra nødder (hasselnødder, mandler, valnødder) og frø (græskar, hørfrø).

  • Lav fiberrige chokolade-snacks, som kan give yderligere tarmsundhedsfordele og kan hjælpe med at regulere blodsukkerniveauet.

  • Udvikl chokolader med en ernæringsmæssig balance, for at gøre dem tiltalende til daglig indtagelse – eller endnu bedre: gavnlig, når den spises dagligt.

  • Udvid din produktportefølje for at imødekomme folks specifikke kostbehov, såsom glutenfri, nøddefri, mælkefri og plantebaserede muligheder.

Trendprognose baseret på online forbrugerdata

I mere end et årti har Taste Tomorrow styrket fagfolk i bageri-, konditori- og chokoladeindustrien, ved at forudse fremtidige trends, gennem global dybdegående forbrugerforskning. For at lave disse 2025-tendensforudsigelser analyserer vi online forbrugerdata ved hjælp af avanceret semantisk AI-teknologi. Vi overvåger onlinesøgninger og samtaler om brød, kager og chokoladeprodukter på syv forskellige sprog og på over 50 markeder. Disse data kombineres derefter med indsigt fra den største globale forbrugerundersøgelse i branchen, hvilket giver et omfattende globalt perspektiv på fødevareindustriens nuværende og fremtidige tilstand.

Oplev de hotteste 2025-trends inden for bageri og konditori

Find out what consumers are looking for in their cakes, fine patisserie and chocolate products. In our overview of the hottest bakery trends for 2025 and the hottest patisserie trends for 2025 you’ll find there’s massive interest for power ingredients and local authenticity.

Find ud af, hvad forbrugerne leder efter i deres bageri- og konditoriprodukter. I vores oversigt over de hottest bageri trends for 2025 og de hottest konditori trends for 2025 vil du opdage, at der er en massiv interesse for kulinarisk fusion og lokal autenticitet.

Related Articles

Hotteste konditori-trends for 2025

Hotteste konditoritrends for 2025: Teknologidrevet, fusionssmag og perfekt portion

Udforsk de vigtigste konditori-trends for 2025: teknologi-inspirerede kreationer, kulinariske applikationer, perfekte potioner og syrlige twist. Opdag, hvordan disse innovationer, baseret på globale forbrugerdata fra Taste Tomorrow, kan transformere din konditorvirksomhed.

Hottest bageri trends for 2025

Hotteste bageri-trends for 2025: Lokal, tarmsundhed, surdej og klassikere

Udforsk de bedste bagetrends for 2025 med vores Taste Tomorrows indsigt. Omfavn lokale råvarer, vær opmærksom på tarmens sundhed, rid på surdejsbølgen og glæd forbrugerne med klassiske favoritter.

3 koncepter i fødevareindustrien der trender lige nu

3 koncepter i fødevareindustrien der trender lige nu

Dyk ned i 3 koncepter, der driver innovationer inden for bageri, konditori og chokolade med vores Taste Tomorrow undersøgelse. Fra AI-drevet bekvemmelighed til dristige samarbejder og søde fusioner.

3 tendenser der fokuserer på teksturer indenfor konditori, bagværk og chokolade

3 tendenser der fokuserer på teksturer indenfor konditori, bagværk og chokolade

Udvikl dine bager-, konditori- eller chokoladekreationer ud fra vores seneste viden fra Taste Tomorrow. Udforsk 3 nøgleteksturer, der former forbrugernes præferencer og vær på forkant med markedet.