25 jul. 2024
Med Taste Tomorrow tilbyder vi løbende support og inspiration til fødevareindustrien, som blandt andet er drevet af vores online forbrugeranalyse. Ifølge vores seneste data, er tekstur blevet et omdrejningspunkt for forbrugerne, hvilket driver deres interesse og former deres præferencer. Fra ooey-gooey-fyldte donuts til enorme XXL-croissanter og ultrabløde brioche-boller, så definerer teksturen i dag forbrugernes valg.
Vil du levere innovative og Instagramvenlige teksturer i harmoni med forbrugernes præferencer? Bliv inspireret af disse 3 sanseoplevelser:
Lidt mere bid for en længerevarende og tilfredsstillende mundfornemmelse
Den meget hypede New York Times Cooking opskrift på gochujang-karamel gik hurtigt viralt efter udgivelsen. Ikke kun på grund af blandingen af krydret og sød smag, men også på grund af den dejlige tekstur: sprød på ydersiden og med bid indeni. Traditionelt har lidt sejere teksturer ikke været populært i bagning i vesten, men nu er populariteten af sejere bagværk og kager stigende. Efterspørgslen efter kouign-amann, mochi donuts og Pao de Queijo (brasiliansk ostebrød) beviser udviklingen i forbrugernes præferencer og et ønske om mere forskelligartede og lækre spiseoplevelser.
Især i USA, Storbritannien, Canada, Indien og Australien vokser kærligheden til kager med et bid i. Dette skift er delvist opstået fra globale kulinariske påvirkninger, som f.eks. japansk mochi, taiwansk bubble tea og indonesisk kue lapis. Forbrugerne bliver tiltrukket af de sejere teksturer og deres evne til at give en mere langvarig og spændende spiseoplevelse, så smagen bliver hængende længere tid i munden. Det giver en større samlet nydelse af bagværk og kager.
Et andet argument for at de seje teksturer vinder frem, er populariteten af den klassiske canelé. Dette typiske franske wienerbrød med en sprød brændt karamelskorpe og et sejere tekstur inden i, har fået en opgradering i koreanske bagerier. De er begyndt at komme fyld i caneles, for at tilføje yderligere tekstur og smag. En trend der har fundet vej til bagerier som Kudo i Melbourne, der sælger de fyldte caneles i interessante smagsvarianter, som pandan & taro, Ferrero Rocher, matcha og jasminte med fersken og hindbær.
Delikate lag tilbyder den ultimative nydelse
Er der noget mere tilfredsstillende end at rive en croissant fra hinanden? De ydre gyldne skorpe, som bliver afløst af endeløse lag af smørbagt wienerbrød. Tiltrækningen efter denne flatterende tekstur ligger i dens delikate konsistens, som er opdelt af lag der ubesværet kan smuldre eller knuses, når du bider i den, hvilket skaber en multi-sensorisk oplevelse. Denne unikke tekstur forbedrer den overordnede spiseoplevelse ved at tilføje kompleksitet og dybde til smagen, samtidig med at sanserne engageres både på det visuelle og følelsen i munden. Talrige meget vellykkede og fremtrædende kager og bagværk, der opnåede viral status, deler en fælles egenskab: De er indbefattet af teksturer i flere lag, der minder om klassiske kreationer, såsom croissanter.
I øjeblikket er forbrugere på de sociale medier betaget af den massive XXL-croissant til £25, som er dobbelt så stor som hovederne på dem, der viser den på TikTok. Den enorme størrelse af kreationen af Philippe Conticini gør den også ekstra flatterende. Den anden hype er den flade croissant eller maste croissant, som oprindeligt kom fra Korea, men som nu også har fundet vej om på den anden side af jorden. Den ubehandlede dej bliver overtrukket med sukker og klemt mellem to pladebakker for at skabe et fladt og sprødt karamelliseret ydre, som derefter bliver dyppet i chokolade.
But the appeal of flakiness can be found in wider applications than the croissant alone. We also spot savory palmiers with fillings such as bacon, cheese, pesto or caramelized onion. The popularity of scallion pancakes is another example, just as the viral upside-down puff pastry tarts. Each of those treats captivates consumers with the visual appeal of the endless layers and the incredible feeling of biting into them.
Men tiltrækningen efter lag kan også findes i bredere anvendelser end croissanten alene. Vi ser også salte palmiers med fyld, såsom bacon, ost, pesto eller karamelliserede løg. Populariteten af spidskålspandekager er et andet eksempel, ligesom de virale omvendte butterdejstærter er et andet godt eksempel. I en hver af disse bidder bliver forbrugerne betaget af den visuelle appel, fra de endeløse lag og den utrolige følelse af at bide i dem.
Hybriden bliver sensorisk
Bagerihybrider er en produktkategori i sig selv, men tidligere hypes var normalt fokuseret på formen og udtrykket: som for eksempel cruffin, croffle og mochidonut, hvor der arbejdes med den specifikke form af et bagerprodukt. I dag oplever vi et skift mod hybrider, der forener forskellige teksturer.
Tag for eksempel cookie dej croissanten eller 'crookie'. Den TikTok-hype præsenterer ikke den klassiske croissant i en ny form. Innovationen kommer fra kombinationen af en croissant med halvbagt chokolade cookiedej. En flatterende croissant fyldt med en sej cookiedej, der er toppet med en sprød cookie.
Det samme gælder for Pizza Cupcakes, der kan findes i supermarkedets frysere i hele USA, efter en præsentation i tv-showet Shark Tank. Den velsmagende snack beskrives som "flaky, buttery, doughy" på produktemballagen, men markedsføringen fokuserer på et andet teksturaspekt: det massive ostetræk. Begge disse bagerkreationer er resultatet af en mash-up, som er fokuseret på teksturer, der forsøger at tilbyde forbrugerne en behagelig og uventet spiseoplevelse.
De vigtigste forbrugere indenfor teksturfokuseret brød, chokolade og konditori er generation Y, som er den mest eventyrlystne generation i denne henseende. Ifølge forskning fra Innova Market Insights angiver 68 % af generation Y, at tekstur påvirker deres købsbeslutninger, mod gennemsnittet på 60 %. Men tekstur er meget vigtig generelt. Næsten halvdelen af forbrugerne går så langt som at sige, at de "kigger mere efter teksturoplevelsen end ingredienslisten på et fødevareprodukt". Så sørg for, at du er særlig opmærksom på sprødheden, sejheden, glatheden eller lagene i dine kreationer.
Taste Tomorrow er verdens største forbrugerundersøgelse indenfor bageri-, konditori- og chokoladeindustrien. Vi sporer lokal og global forbrugeradfærd, holdninger og valg, hvilket giver en værdifuld og dybdegående indsigt. Desuden kan vi bruge denne indsigt til at spore udviklingen af trends og afsløre nye. Læs mere om Taste Tomorrow her.
Slut dig til tusindvis af bagere, konditorer og chokolatier, der får den senest inspiration fra Taste Tomorrow. Gå ikke glip af det – tilmeld dig vores nyhedsbrev nu og skab mere relevante produktinnovationer i fremtiden!