3 tendenser der fokuserer på teksturer indenfor konditori, bagværk og chokolade

25 jul. 2024

Retail
Cross-category
Patisserie
Hospitality
Trend Updates
Artisans
Hype & Trend Signal
Chocolate
Foodservice
Industry
Bakery
Trend
Chocolatiers


Med Taste Tomorrow tilbyder vi løbende support og inspiration til fødevareindustrien, som blandt andet er drevet af vores online forbrugeranalyse. Ifølge vores seneste data, er tekstur blevet et omdrejningspunkt for forbrugerne, hvilket driver deres interesse og former deres præferencer. Fra ooey-gooey-fyldte donuts til enorme XXL-croissanter og ultrabløde brioche-boller, så definerer teksturen i dag forbrugernes valg.

Vil du levere innovative og Instagramvenlige teksturer i harmoni med forbrugernes præferencer? Bliv inspireret af disse 3 sanseoplevelser:

1. Teksturer med bid i

Lidt mere bid for en længerevarende og tilfredsstillende mundfornemmelse

Den meget hypede New York Times Cooking opskrift på gochujang-karamel gik hurtigt viralt efter udgivelsen. Ikke kun på grund af blandingen af ​​krydret og sød smag, men også på grund af den dejlige tekstur: sprød på ydersiden og med bid indeni. Traditionelt har lidt sejere teksturer ikke været populært i bagning i vesten, men nu er populariteten af ​​sejere bagværk og kager stigende. Efterspørgslen efter kouign-amann, mochi donuts og Pao de Queijo (brasiliansk ostebrød) beviser udviklingen i forbrugernes præferencer og et ønske om mere forskelligartede og lækre spiseoplevelser.

Især i USA, Storbritannien, Canada, Indien og Australien vokser kærligheden til kager med et bid i. Dette skift er delvist opstået fra globale kulinariske påvirkninger, som f.eks. japansk mochi, taiwansk bubble tea og indonesisk kue lapis. Forbrugerne bliver tiltrukket af de sejere teksturer og deres evne til at give en mere langvarig og spændende spiseoplevelse, så smagen bliver hængende længere tid i munden. Det giver en større samlet nydelse af bagværk og kager.

Et andet argument for at de ​​seje teksturer vinder frem, er populariteten af ​​den klassiske canelé. Dette typiske franske wienerbrød med en sprød brændt karamelskorpe og et sejere tekstur inden i, har fået en opgradering i koreanske bagerier. De er begyndt at komme fyld i caneles, for at tilføje yderligere tekstur og smag. En trend der har fundet vej til bagerier som Kudo i Melbourne, der sælger de fyldte caneles i interessante smagsvarianter, som pandan & taro, Ferrero Rocher, matcha og jasminte med fersken og hindbær.

2. Tekstur i flere lag

Delikate lag tilbyder den ultimative nydelse

Er der noget mere tilfredsstillende end at rive en croissant fra hinanden? De ydre gyldne skorpe, som bliver afløst af endeløse lag af smørbagt wienerbrød. Tiltrækningen efter denne flatterende tekstur ligger i dens delikate konsistens, som er opdelt af lag der ubesværet kan smuldre eller knuses, når du bider i den, hvilket skaber en multi-sensorisk oplevelse. Denne unikke tekstur forbedrer den overordnede spiseoplevelse ved at tilføje kompleksitet og dybde til smagen, samtidig med at sanserne engageres både på det visuelle og følelsen i munden. Talrige meget vellykkede og fremtrædende kager og bagværk, der opnåede viral status, deler en fælles egenskab: De er indbefattet af teksturer i flere lag, der minder om klassiske kreationer, såsom croissanter.

I øjeblikket er forbrugere på de sociale medier betaget af den massive XXL-croissant til £25, som er dobbelt så stor som hovederne på dem, der viser den på TikTok. Den enorme størrelse af kreationen af ​​Philippe Conticini gør den også ekstra flatterende. Den anden hype er den flade croissant eller maste croissant, som oprindeligt kom fra Korea, men som nu også har fundet vej om på den anden side af jorden. Den ubehandlede dej bliver overtrukket med sukker og klemt mellem to pladebakker for at skabe et fladt og sprødt karamelliseret ydre, som derefter bliver dyppet i chokolade.

But the appeal of flakiness can be found in wider applications than the croissant alone. We also spot savory palmiers with fillings such as bacon, cheese, pesto or caramelized onion. The popularity of scallion pancakes is another example, just as the viral upside-down puff pastry tarts. Each of those treats captivates consumers with the visual appeal of the endless layers and the incredible feeling of biting into them. 

Men tiltrækningen efter ​​lag kan også findes i bredere anvendelser end croissanten alene. Vi ser også salte palmiers med fyld, såsom bacon, ost, pesto eller karamelliserede løg. Populariteten af ​​spidskålspandekager er et andet eksempel, ligesom de virale omvendte butterdejstærter er et andet godt eksempel. I en hver af disse bidder bliver forbrugerne betaget af den visuelle appel, fra de endeløse lag og den utrolige følelse af at bide i dem.

3. Tekstur sammensætning

Hybriden bliver sensorisk

Bagerihybrider er en produktkategori i sig selv, men tidligere hypes var normalt fokuseret på formen og udtrykket: som for eksempel cruffin, croffle og mochidonut, hvor der arbejdes med den specifikke form af et bagerprodukt. I dag oplever vi et skift mod hybrider, der forener forskellige teksturer.

Tag for eksempel cookie dej croissanten eller 'crookie'. Den TikTok-hype præsenterer ikke den klassiske croissant i en ny form. Innovationen kommer fra kombinationen af ​​en croissant med halvbagt chokolade cookiedej. En flatterende croissant fyldt med en sej cookiedej, der er toppet med en sprød cookie.

Det samme gælder for Pizza Cupcakes, der kan findes i supermarkedets frysere i hele USA, efter en præsentation i tv-showet Shark Tank. Den velsmagende snack beskrives som "flaky, buttery, doughy" på produktemballagen, men markedsføringen fokuserer på et andet teksturaspekt: ​​det massive ostetræk. Begge disse bagerkreationer er resultatet af en mash-up, som er fokuseret på teksturer, der forsøger at tilbyde forbrugerne en behagelig og uventet spiseoplevelse.

Generation Y shopper efter teksturer

De vigtigste forbrugere indenfor teksturfokuseret brød, chokolade og konditori er generation Y, som er den mest eventyrlystne generation i denne henseende. Ifølge forskning fra Innova Market Insights angiver 68 % af generation Y, at tekstur påvirker deres købsbeslutninger, mod gennemsnittet på 60 %. Men tekstur er meget vigtig generelt. Næsten halvdelen af ​​forbrugerne går så langt som at sige, at de "kigger mere efter teksturoplevelsen end ingredienslisten på et fødevareprodukt". Så sørg for, at du er særlig opmærksom på sprødheden, sejheden, glatheden eller lagene i dine kreationer.

Om Taste Tomorrow

Taste Tomorrow er verdens største forbrugerundersøgelse indenfor bageri-, konditori- og chokoladeindustrien. Vi sporer lokal og global forbrugeradfærd, holdninger og valg, hvilket giver en værdifuld og dybdegående indsigt. Desuden kan vi bruge denne indsigt til at spore udviklingen af ​​trends og afsløre nye. Læs mere om Taste Tomorrow her.

Vær på forkant med de seneste branchetrends og forbrugerindsigter

Slut dig til tusindvis af bagere, konditorer og chokolatier, der får den senest inspiration fra Taste Tomorrow. Gå ikke glip af det – tilmeld dig vores nyhedsbrev nu og skab mere relevante produktinnovationer i fremtiden!

Relaterede artikler

3 koncepter i fødevareindustrien der trender lige nu

3 koncepter i fødevareindustrien der trender lige nu

Dyk ned i 3 koncepter, der driver innovationer inden for bageri, konditori og chokolade med vores Taste Tomorrow undersøgelse. Fra AI-drevet bekvemmelighed til dristige samarbejder og søde fusioner.

3 virale smagsprofiler til bageri-, konditori- og chokoladeindustrien

3 virale smagsprofiler til bageri-, konditori- og chokoladeindustrien

Bliv klogere på de seneste smagstrends med Taste Tomorrow. Udforsk 3 virale smagsprofiler, der former bageri-, konditori- og chokoladeindustrien – fra premium-klassikere til søde og krydrede og sprudlende inspiration.

5 spændende eksempler på den søde og salte trend inden for bageri og konditori

5 spændende eksempler på den søde og salte trend inden for bageri og konditori

Oplev de seneste søde og salte smagsinnovationer inden for bageri og konditori. Fra ahornbacon-donuts til pickle-mochi, udforsk 5 snacks, der fanger forbrugerne og går viralt.

Fødevaretrend: Tarmsundhed boomer

Fødevaretrenden om tarmsundhed boomer | Taste Tomorrow

3 ud af 4 forbrugere globalt er interesserede i tarmvenlige fødevarer. Udforsk vigtig indsigt og nye produkter påvirket af denne stigende interesse for tarmsundhed.