20 jun. 2024
Trenden om tarmsundhed boomer. Globalt har 3 ud af 4 forbrugere en interesse i fødevarer, der forbedrer tarmsundheden, viser vores verdensomspændende forbrugerundersøgelse. Som Foodnavigator siger: "tarmsundhedstrenden er en af de største enkeltstående ændringer, der har ramt fødevare- og drikkevareindustrien i de seneste årtier." Er du nysgerrig efter, hvilke innovationer i fødevareindustrien, der bliver lavet på baggrund af tarmsundhedsboomet? Find ud af det nedenfor.
Vores Taste Tomorrow Always-On analyse af onlinesamtaler og søgninger viser, at forbrugerne er mest interesserede i tarmsundhed i Storbritannien, USA og mange europæiske lande som Italien, Spanien, Frankrig og Tyskland. I Argentina, Tyskland og Storbritannien topper interessen for at opretholde et sundt tarmmikrobiom i øjeblikket. Ifølge disse Google Trend Data nåede søgninger på tarmsundhed et rekordhøjt niveau i år på verdensplan:
Tarmsundhedens popularitet er ikke kun noget, vi ser i nye produktudgivelser. Tarmsundhed ser ud til at være overalt, hvor du ser. Netflix udgav dokumentarfilmen 'Hack Your Health: The Secrets of Your Gut' tidligere i 2024, en hjertelig og informativ dokumentar om, hvor vigtig en sund tarm er for vores generelle velbefindende.
Oplev de vigtigste højdepunkter og takeaways fra Netflixs dokumentar om tarmsundhed på Puratos.com
På TikTok var #HotGirlsHaveStomachIssues et populært hashtag sidste år og genererede millioner af visninger. Over 627,4 tusinde TikTok-indlæg er mærket med #guthealth, og mange af indholds skaberne på sociale medier fokuserer på emnet. Dr. Megan Rossi alias The Gut Health Doctor har 520.000 følgere på Instagram og Dr. Joseph Salhab, som deler sin indsigt som The Stomach Doc har 1,5 millioner følgere på TikTok. I deres videoer gør de det sjovt at lære om tarmsundhed og de enorme mængder af visninger, de samler ind, viser, at deres følgere sluger det hele.
Denne stigning i interessen for mikrobiomet har øget forbrugernes viden om deres indre funktioner. Troen på, at tarmsundhed påvirker mentalt velvære er for eksempel bredt accepteret, da 79 % af forbrugerne mener at der er en sammenhængen. Det åbner mange nye muligheder for produktinnovation. Se bare på disse eksempler:
Spirede kerner er på vej frem! Det globale marked for spirede frø og kerner forventes at opnå en årlig vækstrate på 8,7 % fra 2024 til 2031. Spirede kerner nyder godt af forbrugernes præference for sunde og naturlige ingredienser. Fødevarer lavet med spirede kerner er mere næringstætte, mættende og smagfulde end alternativer med uspirede kerner.
Hvordan det virker? Lad os tage brød som eksempel: Fuldkornsbrød er lavet af fuldkornsmel, som er fint malede hvedekerner. Brød med spirede kerner laves ved at blødgøre hvedekernerne i vand, indtil de begynder at spire. Spiringsprocessen forvandler hvedekernen fra næringsopbevaring til en energifabrik. Alle mulige enzymer begynder at arbejde i kernen for at åbne op for de næringsstoffer der er nødvendige, for at dyrke en ny plante. Når der først er dannet en lille spire, moses disse spirede fuldkorn forsigtigt til en dej og bages til et lækkert, næringsrigt brød.
Det canadiske Silver Hills Bakeryhar specialiseret sig i bagværk lavet med spiret kerner. De hævder, at deres brød, bagels, tortillas og burgerboller er lettere at fordøje og har et højt indhold af tarmvenlige fibre på grund af dette. The Big 16 brødet består af intet mindre end seksten forskellige slags frø og kerner for optimal ernæring. Otte af disse kerner er spiret: khorasan, byg, rug, boghvede, gul majs, brune ris og spelt.
TTarmmikrobiomet består af billioner af interagerende mikroorganismer. Tusindvis af forskellige bakterier, vira, svampe og parasitter udgør et unikt mikrobiom, der påvirker mange aspekter af vores generelle sundhed. Ikke underligt, at vi ser stadig flere hyper-personlige løsninger til tarmsundhed.
Teknologiske innovationer gør det muligt at tilbyde en unik behandling til hver forbruger. Dataanalyse fra bærbar teknologi, sporing af fødeindtagelse og overvågning af symptomer relateret til fordøjelsessundhed kan hjælpe med at tilbyde personlig ernæring og skræddersyede kostanbefalinger. Vi rapporterede allerede om Zoe tilbage i 2022, et amerikansk mærke, der tilbyder testsæt for metabolisk sundhed til personlig ernæring. Den slags applikationer bliver stadig mere almindelige.
Sundhedsmærket Immodium har lanceret sin Gut2Know app, og fødevareproducenter tilbyder også forbrugere gratis tarmsundhedsværktøjer. Activia's Gut Health lanceret et program tidligere i år, som er beregnet til at foretage et tarmsundhedstjek og give tips til, hvordan man kan forbedre det over tid. Forskning fra Danone i Canada påpegede, at størstedelen (57 %) af canadierne ønsker at forbedre deres tarmsundhed, men ved ikke hvordan. Næsten alle canadiere (96 %) har en tarmsundhedsscore på under 50 %. På Activias hjemmeside er der nu en ”Gut Health Tracker”, der stiller 29 spørgsmål for at give en personlig tarmsundhedsscore. Værktøjet giver også videnskabsbaserede råd om at opretholde eller forbedre denne tarmsundhedsscore over tid, såsom at spise mere fiberrige fødevarer eller hvordan man får bedre søvn.
Chokoladeelskere over hele verden jubler, da de finder ud af, at mørk chokolade er en ideel tarmvenlig snack. De høje mængder af fiber i mørk chokolade (70 % kakao eller mere) gør det til en fantastisk kilde til præbiotika til at fodre tarmbakterier. Et hundrede gram mørk chokolade indeholder mellem 8 til 11 gram fibre, sammenlignet med kun 3 gram for mælkechokolade. Ikke underligt, at mange chokoladeprodukter nu aktivt markedsfører deres tarmvenlige muligheder, især i betragtning af disse statistikker fra vores globale Taste Tomorrow forbrugerundersøgelse:
85% af forbrugerne mener, at fiber har en positiv effekt på fordøjelsen
70% af forbrugerne er enige om, at biotika er pålidelige ingredienser til at forbedre fordøjelsen
Det indiske snackmærke Lil’ Goodness tager fat i denne trend med sine 'mavevenlige chokolader', der er beriget med ekstra præbiotiske fibre. Til deres præbiotiske mørke chokolade chokolade bruger de fructo-oligosaccharider (FOS) som en præbiotisk ingrediens, som de hævder skaber en bar, der indeholder tre gange flere fibre end almindelig mørk chokolade. Resultatet er lækre bidder, der 'forbedrer fordøjelsen, optagelsen af næringsstoffer og overordnede tarmfunktioner, mens de hjælper med at afværge sygdomme'.
Fuldkorns- og surdejsbrød var oprindeligt de primære produkter, der blev promoveret for deres tarmvenlige fordele i bagebranchen. Imidlertid hævder et stigende antal snacks nu også at understøtte tarmsundheden. Vores sporing af online forbrugersamtaler og søgninger, pegede på følgende trends: wienerbrød med surdej og frugt, fuldkornssurdejspizza, fuldkornssurdej kanelsnurrer, frugtfyldte muffins med surdej og fuldkornssurdejskringler.
Et nyt mærke, der udnytter denne trend, er Fair and Square Crackers. Mærket er ikke udelukkende fokuseret på at få ro på maven, men grundlæggeren Alex Duoing ønskede at udvikle en sundere snack til forbrugere, der står over for diætrestriktioner. "Vi forsøger at være et inkluderende snackbrand", siger han til Food Business News.
Et smart træk, da 20 % af befolkningen anslås til at være ramt af fødevareintolerance. De glutenfrie og plantebaserede kiks er lavet af grønt bananmel, men Fair and Square Crackers hævder også, at deres snacks er 'fri for ingredienser, der vides at forstyrre din tarm'.
Året rundt deler vi den seneste forbrugerindsigt indenfor bageri, kager, wienerbrød og chokolade, og smagstendenser på www.TasteTomorrow.com. Tilmeld dig vores nyhedsbrev for at være på forkant!