16 jul. 2024
Innovation er ikke kun et buzzword indenfor bageri, konditori og chokolade. At komme med nye spændende produkter og ydelser er nøglen til at fange forbrugerne og skabe en niche på et konkurrencepræget marked.
For at forblive relevant på markedet er det altafgørende at forstå og tilpasse sig nye tendenser. Derfor følger vi hos Taste Tomorrow de bevægelser, der former vores branche. Vi har fundet frem til de 3 vigtigste tendenser, du skal huske på, når du udvikler nye produkter. Lad os dykke ned i dem!
Tilgængelighed og tilbud som forbrugerne simpelthen ikke kan modstå
AI revolutionerer fødevareindustrien. Ikke kun med gimmick-produkter såsom Coca–Cola Y3000 drikken med AI-genereret smag og emballagedesign, men endnu mere i kundeservice og udvikling i virksomhederne. Der er AI-drevne butikker, AI-værktøjer, der hjælper med at forudsige salg, AI-løsninger til at modtage ordrer og AI-drevne apps, der hjælper med at drive salget. Alle disse muligheder gør livet lidt lettere både for virksomhederne og forbrugerne.
Et godt eksempel er Aramark 24/7 Quick Eats store på et canadisk universitetscampus. Studerende dér, som har lyst til en snack under en midnatslæsning, kan gå ind i butikken, snuppe en småkage og bare gå ud, uden at skulle registere eller afregne deres indkøb. De kan endda blive ved med at læse i deres bog, mens de gør det. Den innovative kassefri butik kræver nul personale og giver et indblik i fremtiden indenfor fødevaredetailhandel, hvor bekvemmelighed møder innovation.
Antallet af forbrugere der ønsker, at butikkerne skal være langt mere automatiserede, er stigende: fra 35 % i 2018 til 42 % af forbrugerne nu. Det er heldigt for dem der arbejder med at revolutionere kunstig intelligens i mad- og detailhandlen og tilbyder en bekvemmelighed ud over det sædvanlige og personlige oplevelser.
Mange fødevareforretninger eksperimenterer med AI-teknologi for at fremme et stærkere brand og øge kundeloyaliteten. Det vigtigste våben, som de har for at charmere forbrugerne, er skræddersyede tilbud, udvikling af eksklusive menuer eller blot en besked om en kop kaffe og en doughnut på det rigtige tidspunkt og det rigtige sted. Starbucks bruger med succes kunstig intelligens til at øge hyppigheden af besøg og beløbet, der bruges i deres forretninger, hovedsageligt gennem et gennemtænkt belønningsprogram. Millioner af nye medlemmer slutter sig kaffekædens program hver måned for at få særlige tilbud og belønninger, hvilket gør teknologien til en "win-win" for alle.
Unikke co-creations kan være en måde at skabe opmærksomhed på, på et lavt budget
Uventede co-brandede produktudgivelser tager branchen med storm. Samarbejder som vi for bare et år siden ville have betragtet som utænkelige, er i højsædet lige nu. Et samarbejde mellem McDonald's og et skønhedsmærke? Hvorfor ikke? Nu kan du købe forsyninger til en pommes frites og burger manicure. Et produkt udgivet af macaron-mærket Fauchon sammen med Heinz Tomato Ketchup, er det en joke? Nej, nu kan du prøve TomaCaron. Jo mere skandaløst og speciel jo bedre. Disse samarbejder giver et frisk og spændende twist til traditionelle produkter og tilbyder forbrugerne en unik og mindeværdig oplevelse.
Der ofte et meget begrænsede oplag - kun 57 kasser af macarons med tomatketchup var til rådighed – hvilket måske passer på ordsproget om, at der ikke er noget, der hedder dårlig omtale, men det ville de ansvarlige marketingafdelinger nok ikke være enige i. At overraske eller chokere forbrugere er den bedste måde at vinde over algoritmerne på sociale medier og nå nye målgrupper.
Hvis du samarbejder med et andet mærke, betyder det, at du også bliver set af deres følgere. Det gør disse skøre samarbejder til en smart måde at skabe opmærksomhed på, på et mindre budget. Et godt eksempel er broccoli-Valentins chokolader, som producenten Tender-Stems skabte i samarbejde med Chococo. Ideen er så mærkelig og langt ude, at den endda fik dem en masse gratis presseomtalt, noget der ikke er så nemt for en broccoliavler.
Fede og multidimensionelle smagsoplevelser er IN
Grænserne for udbuddet indenfor bageri og konditori rykkes stadig længere i et forsøg på at fange forbrugerne og vække deres sanser. Blandingen af bageri- og wienerbrødsklassikere til søde wienerbrødsopskrifter - cronut, cruffin og brookie - er blevet almindelig. Nu strømmer forbrugerne til for at opleve endnu dristigere innovationer - det uimodståelige ægteskab mellem søde og salte hybrider.
Tilføjelse af et saltelement giver kompleksitet og dybde til det søde. Forestil dig for eksempel ahornbacon-cupcakes, dessert-tacoskaller, karamelliserede løgfocaccia med pære og gorgonzola og varme honning-hvidløgs-twists. Dohnut London – tidligere hjemsted for kun søde donuts – tilbyder nu en dagel, som er en velsmagende donut fyldt med flødeost og purløg og overtrukket med Everything Bagel-krydderi.
Den afslappede spisekæde Walk-On's tager det endnu længere med deres burger-donut sammensætning. Deres nye Beignet Cheeseburger Sliders parrer to søde beignets med håndlavede burgerfrikadeller, bacon og smeltet ost. En dristig krydret-sød smagskombination, der hylder mærkets Louisiana-rødder. De topper endda deres beignets med sukker!
Taste Tomorrow er verdens største forbrugerundersøgelse indenfor bageri-, konditori- og chokoladeindustrien. Vi sporer lokal og global forbrugeradfærd, holdninger og valg, hvilket giver en værdifuld og dybdegående indsigt. Vi kan bruge denne indsigt til at spore udviklingen af trends og afsløre nye. Læs mere om Taste Tomorrow. Læs mere om Tast Tomorrow.
Slut dig til tusindvis af professionelle bagere, konditorer og chokolatier, der får inspiration og viden fra Taste Tomorrow. Gå ikke glip af det og tilmeld dig vores nyhedsbrev nu, for at kunne skabe mere relevante produktinnovationer i fremtiden!