25 okt. 2024
Udforsk de vigtigste bageritrends for 2025 med vores Taste Tomorrows indsigt. En af de tendenser vi ser, er stigende efterspørgsel efter lokalt producerede ingredienser, som støtter lokale producenter og landmænd. En anden vigtig mulighed er produkter, hvor du kan henvende dig til de sundhedsbevidste forbrugere, med tarmvenlige produkter, som tilbyder lækkert bagværk, der er godt for fordøjelsessystemet. Desuden er det vigtigt at fortsætte med at ride på bølgen af det populære surdejsbrød, og fortsæt med at charmere kunderne med lækre klassiske brød og kager.
Ved at bruge AI til at se på, hvad bagerikunder kan lide, giver Taste Tomorrow dig et klart overblik over, hvad der kommer til at ske i 2025. Dette er ikke kun gæt; det er solide tips til at hjælpe dig med at lave bagværk, som folk efterspørger.
En sund tarm er afgørende for dit overordnede fysiske og mentale velvære, et faktum, der er bredt anerkendt blandt forbrugere, takket være den populære Netflix-dokumentar fra 2024 Hack Your Health og TikTok-videoerne af tarmsundhedsinfluentere såsom The Stomach Doc. Forbrugerne tilpasser deres kost i henhold til denne nyfundne viden, hvilket sikrer stabil vækst for trenden om tarmsund. I Kina og portugisisktalende lande forventes tendensen at stige med vækstrater på 8% til 9% i løbet af 2025, ifølge Taste Tomorrow AI-drevet forskning, der understøttes af den globale forbrugerundersøgelse.
Forbrugere der ønsker at spise sig til et sundt fordøjelsessystem, vælger fiberrige ingredienser og fødevarer beriget med præbiotika. Det er gode nyheder for bageribranchen, hvor der findes masser af tarmvenlige muligheder i form af fuldkorn og fiberrige bageriprodukter og endda surdejsbrød. Virksomheder der guider forbrugere til tarmsunde produkter, vil have en stor fordel i forhold til konkurrenterne. At hjælpe sundhedsorienterede forbrugere med at træffe de rigtige beslutninger – for eksempel ved at tilføje mærkning på pakkerne eller i butikken – vil adskille dig fra konkurrenterne og opbygger tillid ved forbrugerne.
Personer der prioriterer tarmsundhed, anvender typisk en holistisk sundhedstilgang, idet de anerkender, at tarmvenlige fødevarer bidrager positivt til både fysisk og mentalt velvære. For at appellere til disse sundhedsbevidste forbrugere, er det vigtigt at fremme fordelene ved tarmvenligt bagværk. Ingredienser kendt for deres sundhedsmæssige fordele, er fibre og fuldkorn, men også kakao, hørfrø, kokosmel og krydderier som gurkemeje.
Forbrugerne kan lide at holde tingene tæt på hjemmet. Bagte snacks lavet med lokale råvarer ses ikke kun som friskere, men også som sundere og mere lækkert. Når de købes fra en lokal iværksætter får kunder desuden en ekstra fordel ved at støtte deres lokalsamfund. Ikke underligt, at folk vælger brød lavet med lokale råvarer over hele verden. Ifølge Taste Tomorrow-undersøgelsen forventes den lokale autenticitetstrend i 2025 at stige i engelsk- (+32 %) og tysktalende lande (+27 %). Spansk og portugisisk sprogområder vil også opleve en stabil vækst.
Bagerier som det australske Miller + Baker vil drage fordel af denne voksende efterspørgsel efter lokalt fremstillet bagværk. Dette håndværksmæssige surdejsbageri skiller sig ud ved at lave sine brød og kager med friskmalet mel på stedet. De henter alt deres korn fra vestaustralske landmænd, som er forpligtet til bæredygtige landbrugsmetoder. Miller + Baker er åben omkring sine leverandører og sikrer, at kunderne ved præcis, hvor deres højkvalitetsingredienser stammer fra. For eksempel er det hårde hvedemel, der bruges i deres brød, stolt leveret af Haggerty-familien fra Mollerin.
Denne trend handler ikke kun om lokale råvarer, men også om at omfavne lokale smagsvarianter og formater med kulturel betydning. Fra traditionelle kinesiske månekager til danske jordbærtærter, bliver forbrugerne i stigende grad tiltrukket af bagværk, der afspejler deres kulturelle arv og lokale kulinariske traditioner. Dette tilføjer et lag af autenticitet og følelsesmæssig forbindelse.
Denne lokale autenticitetstrend er en naturlig partner til bevægelsen af regenerativt landbrug. Begge prioriterer ingrediensernes oprindelse meget højt. Hvis du ønsker at drage fordel af denne trend, skal du sørge for at fremhæve oprindelsen af dine ingredienser gennem information på pakken, i dir bageri, i marketingkampagner og/eller i direkte kommunikation. Storytelling er uundværlig for at fange forbrugernes hjerter, når det kommer til den lokale autenticitetstrend.
Det ser godt ud, smager fantastisk og det giver sundhedsmæssige fordele. Ikke underligt, at surdejshypen ikke viser tegn på at gå i stå. Det er fortsat den hurtigst voksende trend i bageriindustrien, med stigende interesse for den engelsktalende (+7%) og fransktalende (+40%) lande i verden. Uanset om det er pizza, bagels, toast eller muffins - hvis det er lavet med surdej, flyver det af hylderne.
Vores råd? Rid på surdejsbølgen og eksperimenter med fermenterede deje, i forskellige applikationer. Prøv at bruge surdej til andet end traditionelt brød og bland for eksempel den klassiske surdejssmag med andre (sunde) ingredienser. Hvorfor ikke prøve en surdejsbrioche med mørk chokolade? Eller bland lidt kimchi i for et ekstra tarmsundhedsboost? Forbrugerne værdsætter surdejens sensoriske appel, og den karakteristiske smag og tekstur vil præge enhver applikation, du kan finde på. Det Hong Kong-baserede Alive Bakery implementerer dette meget godt, de tilbyder en surdejs kanelrulle, figen- og valnøddesurdejsbrød og endda røde daddelsurdejsscones.
At omfavne klassiske bagerifavoritter er en pålidelig måde at tiltrække kunderne opmærkhed på. Disse pålidelige produkter har fortsat glædet forbrugerne i 2024, og vi forventer, at de vil få den mest betydelige vækst i 2025, på verdensplan. Bagerihåndværk, tidløse formater og traditionelle bageteknikker er mest værdsat på fransk, kinesisk, engelsk, tysk og portugisisktalende markeder. Ifølge vores dybdegående dataanalyse hos Taste Tomorrow forventes samtalen omkring bagerklassikere at stige med 17 % til 31 % i løbet af 2025.
New York Magazine har bekræftet, at entusiasmen for bagerier af høj kvalitet ikke forsvinder i den nærmeste fremtid. "New York bliver aldrig træt af croissanter, så længe der er en kø til at købe dem", skriver de. Nye bagerier åbner hver uge og formår at sælge ud på deres første dag, uden store marketingkampagner. Klassiske laminerede kager såsom croissanten, pain aux chocolat og kouign amann fortsætter med at betage folks.
Dette klassiske bagværk tilbyder komfort og er en let opnåelig form for luksus. Læn dig tilbage og giv forbrugerne det de ønsker, nemlig dine gennemprøvede klassiske opskrifter. Introducer en 'klassikerkollektion', der fremhæver de mest elskede klassikere, og fokuser på ægtheden og håndværket af dine produkter. Vælg førsteklasses ingredienser, såsom chokolade, med en enkelt oprindelse for yderligere at sætte fokus på ægtheden og den overlegne smag af dit klassiske bagværk. Forbrugerne vil elske det.
I mere end et årti har Taste Tomorrow styrket fagfolk i bageri-, konditori- og chokoladeindustrien, ved at forudse fremtidige trang gennem global dybdegående forbrugerforskning. For at lave disse 2025-tendensforudsigelser analyserer vi online forbrugerdata, ved hjælp af avanceret semantisk AI-teknologi. Vi overvåger onlinesøgninger og samtaler om brød, kager og chokoladeprodukter på syv forskellige sprog og på over 50 markeder. Disse data kombineres derefter med indsigt fra den største globale forbrugerundersøgelse i branchen, hvilket giver et omfattende globalt perspektiv på fødevareindustriens nuværende og fremtidige tilstand.
Find ud af, hvad forbrugerne leder efter i deres kager, fine konditorivarer og chokoladeprodukter. I vores oversigt over de hotteste konditori-trends for 2025 og de hotteste chokoladetrends for 2025, vil du opdage, at der er en massiv interesse for kraftingredienser og teknologi-inspirerede kreationer.