Afsløring af de største forbrugertrends og -ønsker inden for bæredygtig spisning for 2024

26 dec. 2023

Artisans
Retail
Cross-category
Foodservice
Bakery
Patisserie
Trend
Hospitality
Trend Updates

Når kigger ind i 2024, ser man en stigning i efterspørgslen efter miljøvenlige og socialt ansvarlige madvalg på et rekordhøjt niveau. Ifølge vores seneste Taste Tomorrow-undersøgelse søger hele 64 % af globale forbrugere aktivt bæredygtigt producerede produkter.

Set i lyset af bæredygtig praksis bør virksomheder prioritere faktorer som jordens sundhed, fair priser, dyrevelfærd, forureningsreduktion og nul-affaldsemballage. For bedre at forstå forbrugernes prioriteter på globalt plan, gennemførte vi undersøgelser for at afsløre centrale bekymringer og præferencer. Udforsk de dominerende forbrugertrends og -forhåbninger, der former området for bæredygtig spisning i 2024. Vær på forkant med indsigt i de seneste bæredygtige fødevarevalg.

I dag siger kun 15 % af forbrugerne, at de ikke leder efter bæredygtige brød-, kage-, konditori- og chokoladeprodukter. Det betyder, at 85 % af mennesker er interesserede i produkter, der er opmærksomme på bæredygtighed i en eller anden form. Så sørg for at gøre bæredygtighed til en topprioritet!

De 10 vigtigste forbrugerprioriteter med hensyn til bæredygtighed over hele kloden

  1. Bæredygtig emballage - 31%

  2. Fair priser og en rimelig leveindkomst for producenter og landmænd - 28%

  3. Minimering af spild og forurening - 28% 

  4. Ansvarlig indkøb af ingredienser - 26% 

  5. Respekt for dyrevelfærd - 21% 

  6. Vær omhyggelig med menneskerettighederne, sikring af ingen børnearbejde eller tvangsarbejde - 18% 

  7. Sikre ansvarlige og fair arbejdsforhold  - 17% 

  8. Maksimering af vandbesparelse - 14%

  9. Brug af regenerative landbrugsmetoder - 13% 

  10. Maksimering af brugen af ​​alternative energikilder - 12% 


Forskellene mellem emnerne er små. De tre største globale bekymringer er også topprioriteten for forbrugere i Europa, Mellemøsten og Afrika og Sydamerika. I Asien-Stillehavsregionen og Nordamerika optræder ansvarlig indkøb i top 3. 

Dette er de 3 emner, der er vigtigst for at danne din positionering, når du tilbyder produkter som en bevidst, etisk mulighed:

1. Bæredygtig emballage

Det vigtigste aspekt for forbrugerne er ikke engang dit produkt i sig selv, det er emballagen, det kommer i. Ifølge vores forbrugerundersøgelse mener 73 % af alle forbrugere, at alle fødevarer bør sælges i bæredygtig emballage. Hvordan sikrer du, at dine emballageløsninger stemmer overens med forbrugernes præferencer? Folk er ude efter stilfuld og æstetisk emballage, der helst kan genbruges. 63 % af forbrugerne globalt forsøger aktivt at begrænse mængden af ​​engangsemballage, når de handler mad. Prøv at vælge mindre emballage, emballage fra genbrugsmaterialer eller slet ingen emballage. 6 ud af 10 forbrugere er aktivt på udkig efter fødevarer med ingen eller bæredygtig emballage. Forbrugere fra Latinamerika scorer højere på dette aspekt sammenlignet med det globale gennemsnit.

Heldigvis er der tonsvis af nye emballageinnovationer at vælge imellem i dag. Der er bioplast fra avocadogruber, emballage dyrket af svampe og højteknologiske muligheder såsom skimmelbekæmpende brødposer og emballageløsninger, der fortæller dig, hvornår maden er i sin bedste alder. Men pas på, selvom plast kan have et dårligt ry blandt forbrugerne, bør eliminering og udskiftning af plast ikke være dit eneste fokus ifølge Puratos's Emballage Lead Tim van Caelenberg.

2. Fair priser og en rimelig leveindkomst for producenter og landmænd

For forbrugere i Europa og Nordamerika er rimelige priser og en rimelig leveindkomst højeste prioritet med hensyn til bæredygtige fødevarer. De mener, at produkter, der er fair for landmændene, er bedre for os alle. Ikke underligt, at mange chokoladeindpakninger i dag er oversået med certificeringer og etiketter. Fair Trade Original, Rainforest Alliance, slavefri chokolade, de giver alle forbrugerne garantier for, hvordan kakaoen blev produceret.

Fokus fra bæredygtige forbrugere skifter til forsyningskæder, sourcing og etik. 65 % af befolkningen leder nu efter mad, hvor de med sikkerhed ved, at landmændene får en rimelig pris og/eller en leveindkomst. I 2021 var det tal 60 %. Greyston Bakery tager fair betaling meget alvorligt. Dette B-corp certificerede kommercielle bageri producerer småkager og brownies (også dem, der bruges i Ben & Jerrys is). På madindpakningen står der 'Eat Brownies. Change Lives.’. De vælger ikke bare fair trade-ingredienser, hvor de kan, men de opererer også så rummeligt som muligt i deres bagerier, hvor de arbejder med en særlig åben ansættelsespolitik.

Gennemsigtighed betyder noget I 2024, så sørg for at give forbrugerne mere end blot et indblik i deres mads rejse fra jord til bord. Vis, hvor du henter dine ingredienser, giv landmænd og producenter en fair pris og sørg for at kommunikere alt klart til dine kunder.

3. Minimering af spild og forurening

Kampen mod madspild er på forkant med bæredygtige fødevarevalg i 2024. Forbrugerne søger aktivt mærker, der anvender cirkulær økonomi, fra upcyclede ingredienser til komposterbar emballage. Vores verdensomspændende undersøgelse viser, at 65 % af forbrugerne har en interesse i fødevarer, der hævder nul-spild. Yderligere 53 % har en interesse i fødevarer fra upcyclede eller genbrugte ingredienser, en stigning på +10 % i forhold til 2021.

Der er inspirerende initiativer, der minimerer spild fra alle led i fødevareproduktionskæden. Brugte ølkorn bruges til at lave mel til brød, resterende dele af kakaofrugten fra chokoladeindustrien omdannes til snacks og drikkevarer. Usolgte madvarer fra bagere, konditorier og supermarkeder kan reddes fra skraldespanden af ​​platforme som Too Good To Go. Og hvis der stadig er brød elle wienerbrød tilbage, kan det bruges som base for nye produkter såsom chips eller granola.

Minimering af forurening er en sværere udfordring for bagere, konditorier og chokolademagere, selvom det ikke er umuligt. Det hollandske bageri Bakery van Vessem er fuldstændig CO2-neutralt og var det første bageri i verden, der beregnede den såkaldte ‘ægte pris’ for deres brød. Ægte prissætning (eller ægte omkostningsregnskab) er et værktøj til at beregne de skjulte omkostninger ved produkter, såsom vandforbrug, energiforbrug, CO2-udledning, nedbrydende jord, vækstmidlers og pesticiders påvirkning af naturen, dyrene og vores sundhed. Disse såkaldte skjulte omkostninger betales i øjeblikket ikke af forurenerne, men af ​​mennesker, dyr og miljøet. Men med deres Hollandsch Brood har Bakery van Vessem formået at udvikle et produkt, der har et meget mindre fodaftryk end konventionelle brød. De vælger frø og kerner fra landmænd, der bruger færre pesticider og vækstmidler og naturligvis lokalt dyrket for at reducere transporten. Brødforbedrende produkter springes over for yderligere at forbedre miljøpåvirkningen. Valg som disse gør brødet meget mindre forurenende.

Se mere om den bæredygtige strategi bag Bakery van Vessem.

Gå aldrig glip af ny forbrugerindsigt

Året rundt deler vi den seneste forbrugerindsigt, kommende bageri-, wienerbrøds- og chokoladetrends og online-hypes på Taste Tomorrow.com. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og sørg for aldrig at gå glip af muligheden for at være på forkant og tage din virksomhed til næste niveau.

Related Articles