21 sep. 2023
Vores Taste Tomorrow trendprognose for chokoladeindustrien er baseret på indsigt fra en global undersøgelse af 20.000 forbrugere i 50 lande, sammen med den seneste AI-drevne online dataanalyse.
Hvilke chokoladeinnovationer skal du arbejde på? I denne 2024-prognose for chokoladeindustrien fremhæver vi de chokoladetrends, der er mest populære eller hurtigt voksende blandt forbrugere over hele verden. Taste Tomorrow-forskningen giver indsigt i forbrugernes ønsker og deres motivationer, som du kan bruge til at være foran konkurrenterne.
Dette er de 3 hotteste trends, der former chokoladeindustrien i 2024:
Mood Food
Bæredygtigt landbrug
Plantebaseret
Disse tendenser er fundet i vores omfattende Taste Tomorrow undersøgelse, som er branchens førende forbrugerforskningsprogram inden for bageri, konditori og chokolade. Det er et globalt benchmark og samler indsigt fra 20.000 forbrugere i 50 lande. Vores undersøgelse er bygget på grundige forbrugerundersøgelser, avanceret online sporing, som altid er på, og de nyeste semantiske AI-teknikker, der afslører kerneforbrugernes behov og -motivationer, der driver disse tendenser.
Forskningen er baseret på 3 punkter:
AI & Data Science - analyse af samtaler på sociale medier, som altid er online, søgninger og omtaler på 9 sprog, for at opdage nye trendsignaler og forudsige deres vækstbane
Verdensomspændende forbrugerundersøgelse - menneskelig kulturel intelligens er uundværlig til at afkode, hvilke forbrugerbehov, motivationer og fortællinger, der ligger til grund for hver trend
Trend Framework - vores forbrugereksperter bruger kigger på globale trends og udviklinger og bruge det til at give deres mening om kommende trends
Find ud af mere om morgendagens smag i vores trendprognose.
Snack stressen væk
Mange forbrugere anser chokolade for at være en væsentlig del af en sund kost. Især nu ses en positiv stemning, som en del af et godt helbred, mad, der gør dig glad, bliver en hellige gral. Ingredienser, der bidrager til generel velvære ved at løfte dit humør, som chokolade, er meget eftertragteg: 65 % af forbrugere verden over leder efter mad, der leverer på mental sundhed. Men interessen stiger virkelig i Mellemøsten og Afrika (82 %) og Sydamerika (81 %).
Angsthåndtering og stressreduktion er særligt vigtigt. Nogle undersøgelser tyder på, at flavonolerne - planteforbindelser med antioxidantegenskaber - som findes i mørk chokolade kan gavne hjernefunktionen, så det er nemmere at håndtere stressende situationer. Andre undersøgelser viser, at ved at spise kakao-rige produkter forbedres dit humør op kort sigt. Men bortset fra alle videnskabelige beviser, har enhver chokoladeelsker selvfølgelig længe vidst, hvor trøstende det kan være at nyde den lækre hjertevarme smag.
Forbrugere, der ønsker at drage fordel af bedre fokus, mere energi eller et humørboost, vælger i stigende grad chokolade med botaniske ingredienser. Botaniske ingredienser er planteblomster, blade, rødder, frø eller stilke, der er værdsat for deres medicinske, aromatiske eller kulinariske egenskaber. Tænk på rosmarin, kanel, hibiscus, eukalyptus eller kardemomme. Disse urter og krydderier forbedrer ofte de sundhedsmæssige fordele ved kakao.
68 % af forbrugerne over hele verden mener, at botaniske ingredienser bidrager til chokoladens sundhed, hvilket er en massiv stigning på 15 % i forhold til 2021. Endnu flere mennesker, nemlig 73 %, mener at den smag som botaniske stoffer tilfører chokoladeprodukter, er virkelig god. Dette gør botaniske produktet ligger lige efter nødder og frugter, som en ingrediens der kan få din chokolade til at fremstå både velsmagende og sund.
Chokolademærket Wizards Magic tilbyder en chokoladebar tilsat kamille og lavendel, som de kalder ‘Sweet Dreams’'. Chokoladen er tilsat med botaniske stoffer, som Bluenesse og E-vitamin for at hjælpe forbrugerne med at slappe af og få en god nats søvn. De gør klogt brug af de opfattede sundhedsmæssige fordele ved botaniske produkter og reklamerer for chokoladen til et bestemt øjeblik og sundhedsmål.
Hvis det er fair for landmændene, er bedre for os alle.
Fair Trade Original, Rainforest Alliance, slavefri chokolade, klimaneutral - Mange chokoladeindpakninger er oversået med certificeringer og etiketter, der giver forbrugerne garantier for, hvordan kakaoen blev produceret. Med god grund, for vores undersøgelse viser, at 68 % af forbrugerne globalt er interesserede i produkter, der kommer fra bæredygtige landbrugsmetoder.
Hvor bæredygtigt landbrug førhen hovedsageligt var rettet mod jordens frugtbarhed, biodiversitet og ikke-skadelig skadedyrsbekæmpelse, ser vi nu, at forbrugernes fokus skifter mod forsyningskæder, sourcing og etik. Der er stor interesse for den sociale påvirkning af kakaoopdræt, hvor 65 % af forbrugerne nu leder efter mad, hvor de med sikkerhed ved, at landmændene får en rimelig pris og/eller en leveindkomst. I 2021 var det 60 pct..
En fantastisk måde at udnytte den bæredygtige landbrugstrend på, er ved at bruge chokolade som Belcolade Cacao-Trace. Cacao-Trace chokolade støtter den sociale og økonomiske udvikling af kakaobønder og deres lokalsamfund. Der er en balanceret overskudsfordeling inden for værdikæden, hvor landmænd modtager en unik chokoladebonus, en kvalitetspræmie, oven i den rimelige løn for deres bønner. Denne tilgang resulterer ikke kun i bedre liv for landmænd og deres lokalsamfund, men også i chokolade med overlegen smag for forbrugerne.
Velsmagende og uden skyldfølelse
The plant-based movement is taking over the chocolate world. It is no longer just small novel producers who are into animal and planet-friendly chocolate products, even multinational Nestlé has released a vegan KitKat. The food multinational modified the recipe of the iconic chocolate bar so that the ecological footprint is 18% lower than the regular bar. The chocolate is sourced sustainably and the milk has been replaced by a rice-based alternative to stay close to the texture and taste of the original.
Den plantebaserede bevægelse er ved at overtage chokoladeverdenen. Det er ikke længere kun små nicheproducenter, der producerer dyre- og planetvenlige chokoladeprodukter, selv multinationale virksomheder som Nestlé har udgivet en vegansk KitKat. Fødevaregiganten ændrede opskriften på den ikoniske chokoladebar, så det økologiske fodaftryk er 18 % lavere end den almindelige chokoladebar. Chokoladen er fremskaffet bæredygtigt, og mælken er blevet erstattet af et ris-baseret alternativ, for at forblive tæt på originalens tekstur og smag.
Den veganske KitKat er i tråd med forbrugernes voksende appetit på plantebaserede fødevarer. 56 % af forbrugerne rundt om i verden køber plantebaseret mad mindst hver måned, en stejl stigning fra 36 % i 2018. Mange ser plantebaserede snacks som en fornøjelig og skyldfri stund. Forbrugerne er i stigende grad opmærksomme på fødevaresystemets klimapåvirkning og tager det med i deres købsbeslutninger, hvilket gør vegansk chokolade til et logisk valg.
Opting for vegan foods gives consumers a sense of pride, because it signals their health and social consciousness. But the objections that vegan food is less palatable are also waning, as 52% agrees that plant-based alternatives taste as good as animal-based food products. In the chocolate industry, the biggest hurdle to making plant-based creations was the development of dairy-free milk-alike chocolate and white couvertures with the same great workability and versatility of use as its dairy counterpart. But thanks to the current solutions and technologies, there are now plant-based chocolate solutions for professionals available that allow for vegan creations without compromising on taste and texture, thus clearing the road for many new vegan chocolate product launches.
At vælge veganske fødevarer giver forbrugerne en følelse af stolthed, fordi det signalerer deres sundhed og sociale bevidsthed. Indvendingerne om, at vegansk mad er mindre velsmagende, er også aftagende, da 52 % er enige i, at plantebaserede alternativer smager lige så godt som animalske fødevarer. I chokoladeindustrien var den største hindring for at lave plantebaserede kreationer udviklingen af mælkefri mælke-lignende chokolade og hvidt overtræk med samme store bearbejdelighed og alsidighed i brugen, som dens modstykke til mejeriprodukter. Men takket være de nuværende løsninger og teknologier er der nu plantebaserede chokoladeløsninger til professionelle tilgængelig, som giver mulighed for veganske kreationer uden at gå på kompromis med smag og tekstur, og dermed baner vejen for mange nye veganske chokoladeproduktlanceringer.
Året rundt deler vi kommende chokoladetrends, online-hypes og den seneste forbrugerindsigt på Taste Tomorrow.com. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og sørg for aldrig at gå glip af muligheden for at være på forkant og tage din virksomhed til næste niveau.