21 sep. 2023
Taste Tomorrow-tendensprognosen for bageriindustrien, er baseret på en global forbrugerundersøgelse blandt 20.000 mennesker i 50 lande, samt banebrydende AI-drevet online dataviden.
For at bevare en konkurrencefordel i bagerisektoren, er det afgørende at forblive proaktiv i forhold til at opfylde forbrugernes krav. Oplev de 3 vigtigste bageretrends, der forventes for 2024, i denne tendensanalyse. Analysen afdækker ikke kun de populære madvalg, men også de underliggende årsager til præferencer.
Dette er de 3 hotteste trends, der former bageriindustrien i 2024:
Plant Forward
Surdej & Sund mave
Naturlig & Økologisk
Disse tendenser stammer fra indsigter leveret af Taste Tomorrow, som er den mest omfattende forbrugerforskningsundersøgelse inden for bageri-, konditori- og chokolade. Det er ikke kun det største program af sin art globalt, men også det mest inkluderende, der trækker input fra 20.000 forbrugere i 50 lande. Vores unikke tilgang kombinerer omfattende forbrugerundersøgelser med avanceret online sporing, ved hjælp af de nyeste AI-teknikker, der afslører de centrale forbrugerbehov og -motivationer, der driver disse tendenser.
Taste Tomorrow-forskningen er baseret på 3 undersøgelser:
AI & datavidenskab - analyse af samtaler på sociale medier, søgninger og omtaler på 9 sprog, for at opdage nye trendsignaler og forudsige deres vækstbane
Verdensomspændende forbrugerundersøgelse - menneskelig kulturel intelligens, der er uundværlig til at afkode, hvilke forbrugerbehov, motivationer og fortællinger, der ligger til grund for hver trend
Trend Framework - vores forbrugereksperter bruger et global konsistent perspektiv til at give sin mening om trends
Fra plantebaseret til planteunik
Det konstante skift i forbrugernes præferencer fra dyrebaserede til plantebaserede fødevarer omformer bageriindustrien. Mens mange brød allerede er helt veganske, er nogle bagværk i høj grad afhængige af æg, smør og mejeriprodukter. Ifølge vores forskning er 56 % af forbrugerne verden over, interesserede i plantebaserede muligheder for (søde) bageriprodukter. Så efterspørgslen efter plantebaserede bageriinnovationer er massiv, især i Mellemøsten og Afrika (74 %), Sydamerika (70 %) og mange lande i det asiatiske stillehavsområde (68 %).
Virksomheder som Soy Concha Bakery har allerede grebet chancen. De har udviklet plantebaserede versioner af pan dulce, de traditionelle mexicanske søde boller. Men efterhånden som den plantebaserede trend udvikler sig og modnes, ser vi nu, at forbrugerne ønsker mere end blot veganske versioner af klassikerne.
52 % af forbrugerne synes allerede, at plantebaserede alternativer smager lige så godt som animalske fødevarer, så nu leder trendsætterne efter plantebaserede opskrifter, der forbinder planters unikke egenskaber. Vi ser en ændring fra plantebaseret til planteunik. Veganske retter inkorporerer nu plantebaserede ingredienser, for deres egne smagsmæssige egenskaber, og ikke som en erstatning eller efterligning.
Glad mave, lykkeligt liv
Det er ikke det mest sexede emne at diskutere, men forbrugerne kunne ikke være mere ligeglade. Tarmsundhed er et populært emne, og folk er besat af at have en ordentlig fordøjelse og en sund tarm. Det er fremragende nyheder for bageribranchen, for 85 % af forbrugerne mener nu, at fibre har en positiv effekt på fordøjelsen, og fuldkornsbrød er en af de mest populære og velkendte kilder til fiber.
Med den voksende bevidsthed om tarmsundhed, bliver forbrugerne mere vidende om tarmens nøjagtige funktion, og hvilke ingredienser de skal vælge. 7 ud af 10 forbrugere er nu også enige i, at biotika (probiotika, præbiotika og postbiotika) er pålidelige ingredienser til at forbedre fordøjelsen. På verdensplan er dette en stigning på 7 % sammenlignet med 2021, hvor den største stigning kommer fra Europa (54 % i 2021 mod 65 % nu).
Hele 79 % af forbrugerne har nu også en overbevisning om, at en forbedring af tarmsundheden har en positiv effekt på mentalt velvære. Dette udmønter sig i søgningen efter multifunktionelle tarmvenlige fødevarer. Tænk på fordøjelsesvenlige snacks, der også forbedrer dit humør, såsom cookies fra Toto Foods. Deres fødselsdags cookie med vegansk hvide chokolade og farverigt drys, bliver promoveret som "en fest i din mund (og hele din krop)", fordi det forbedrer tarmsundheden, men også er med til at stabilisere dit humør og forbedre din ydeevne og dit fokus.
Den øgede interesse for tarmsundhed går hånd i hånd med hypen omkring sudej. Det er ikke længere kun det smukke håndværksmæssige look, der trækker forbrugerne mod surdejsbagværk. Surdejsbrød skiller sig ud med dets gode fordøjelighed, som er et resultat af den forlængede gæringsproces. Den langsomme gæring åbner op for en række fordele: øget frigivelse af vitaminer, mineraler og aminosyrer, hvilket bidrager til øget næringsindhold
62 % af forbrugerne opfatter surdejsprodukter som sunde, hvilket er en stor stigning, sammenlignet med 2021, hvor kun 52 % af befolkningen havde den tro.
Stor tiltrækningskraft af naturlige produkter
Hvilke fordele indenfor bagværk er forbrugerne villige til at betale ekstra for lige nu? Friskhed er den ubestridte #1, men den anden kan måske overraske dig: det er naturlighed og en 'ren' ingrediensliste. Rene, letforståelige produktlabels er åbenbart meget efterspurgt. Forbrugerne foretrækker ikke kun bageriprodukter, der er minimalt forarbejdede og fri for kunstige tilsætningsstoffer, men 28 % af forbrugerne er villige til at betale mere for dem.
Faktisk ville hele 71 % af forbrugerne globalt, købe mere hos bagerier, hvor alt er bagt med naturlige ingredienser. I 2021 var det kun gældende for 66 % af forbrugerne på verdensplan. Især nordamerikanske forbrugere har kraftigt ændret deres holdning til disse helt naturlige bagerier med en stigning fra 54 % til 66 %.
Brød lavet med naturlige ingredienser opfattes som mere sundt. Så folk studerer nu nøje de produkter, de køber, i håb om at spise så rent som muligt. 3 ud af 4 personer i vores undersøgelse kiggede for nylig på emballageoplysningerne for bageriprodukter.
Så hvis du følger denne trend, skal du sørge for at kommunikere dette meget tydeligt i din butik eller på din emballage. Udover at bruge labels med 'ikke-GMO', 'ingen kunstige tilsætningsstoffer' og 'ingen kunstige sødestoffer', kan du også tydeligt kommunikere din ingrediensliste på forsiden af dit produkt, hvis du tør. Et træk, som allerede er populært blandt energibarvirksomheder som RXBAR, der har fyldt hele forsiden af deres proteinbar op med intet andet end ingredienslisten, som de afslutter med et meget stramt 'No B.S.'.
Året rundt deler vi bageritrends, online kagehypes og den seneste forbrugerindsigt på TasteTomorrow.com. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og gå aldrig glip af muligheden for at være på forkant og tage din virksomhed til næste niveau.