De hotteste trends indenfor konditori i 2023

28 jun. 2022

Taste Tomorrow

Forbrugerne jagter tradition, klassikere med et twist og forkælelse

Taste Tomorrow er verdens største forbrugerforståelse indenfor konditori-, bageri- og chokolade. Vi undersøger lokal og global forbrugeradfærd, holdninger og valg, hvilket giver os en værdifuld og dybdegående indsigt. Vi er i stand til at bruge denne indsigt til at holde øje med udviklingen af trends og afsløre nye. 

I denne artikel deler vi tre centrale trends indenfor konditori, der vil være de mest fremtrædende i 2023.

2022

I dag er inflation og stigende priser en stor bekymring for forbrugere globalt, og 96 % er bekymrede over dens indvirkning på deres husholdningsudgifter. Resultaterne i vores seneste Taste Tomorrow-undersøgelse viste, at små snacks er en af de kategorier der er mest påvirkede indenfor mad- og drikkevarer. På trods af at 29 % af forbrugerne forsøger at købe mindre kager, konditorvarer og søde varer for at spare penge (mod 12 % for basisfødevarer som brød), fortsætter omkring 34 % af forbrugerne globalt med at forkæle sig selv med sødt bagværk. Det mest interessante er, at kvaliteten af kager og konditoriprodukter forbliver nøglen. 40 % af forbrugerne verden over, ønsker ikke at gå efter de billigste kreationer, men bliver ved med at købe den kvalitet, de stoler på.

Hvilke tre trends vil præge konditoribranchen i 2023?

1. Plantebaseret revolution

Plantebaseret er den stærkest voksende trend ifølge vores Taste Tomorrow. Vegansk og plantebaseret kost fortsætter med at vokse sig mere etableret, hvor flere forbrugere følger diæten enten på deltid eller fuld tid. Efterhånden som bekymringer for miljø og sundhed, sammen med dyrevelfærd fortsætter, og med et større udvalg af plantebaserede muligheder, vil mange flere forbrugere nyde at spise plantebaserede søde sager og konditorikreationer i 2023.

Mange veganere føler stolthed, når de vælger plantebaserede fødevarer. Samtidig er veganske lækkerier en fornøjelse og en tilladt forkælelsesstund for mange.

Selv på det franske konditorimarked, som har en lang og stærk tradition, er det veganske konditori under udvikling og meget efterspurgt. Veganske fødevarer er også forbundet med at spise 'rene' fødevarer, såsom for eksempel chokoladekreationer sødet med kokosblomstsukker.

Overvejer du at gøre dine konditorikreationer plantebaserede? Du bør bestemt prøve det af i 2023.

2. Sundhedsbevidst forbruger

Sundere mad er en fortsat en trend, der vil vokse yderligere i 2023. Forbrugerne tillader sig selvfølgelig stadig øjeblikke af ubekymret forkælelse, men generelt ligger mindre sukker, fedt, gluten og kulhydrater meget på sinde hos forbrugerne. At tage sig af sin fysiske eller mentale sundhed er første prioritet i USA, Canada og Japan ifølge vores seneste Taste Tomorrow-forskning.

Funktionelle fødevarer, der indeholder ingredienser, der har en positiv effekt på sindet eller kroppen, vil generere mere og mere opmærksomhed næste år. Det handler om fødevarer med specifikke sundhedsfremmende egenskaber, der hovedsageligt indtages til dette specifikke formål. Det er ofte planter og frugter, som er rige på vitaminer eller for eksempel har rapporterede antioxidantegenskaber.

Interessen for naturlige og økologiske fødevarer har været nogenlunde stabil de seneste år. Naturlige fødevarer opfattes som sunde og søde fødevarer, som for eksempel frugt, mener forbrugerne har sundhedsmæssige fordele.

I 2023 forventes det at konditori at være velsmagende og naturlige erstatninger for sukker er velkomne hos forbrugerne verden over, da sundhedsopfattelsen af sukker er faldet over tid (13 % i 2021 mod 18 % i 2015).

3. Klassikere hitter  

Forbrugere søger efter komfort og øjeblikke af forkælelse gennem produkter, der hylder traditionelle eller autentiske opskrifter. Konditori er et segment, der egner sig perfekt til en stærk følelsesmæssig forbindelse til mad.

”Klassikerne fortæstter”-tendensen er konstant stigende på tværs af bageri-, chokolade- og konditorisektoren. Med en stabil vækst på 8% er det en meget vigtig trend, da en stor del af forbrugernes samtaler online handler om dette. Det vises også i top fem tendenser på tværs af flere sprog, herunder engelsk, spansk, fransk, italiensk, portugisisk, russisk, kinesisk og japansk.

For at være i tråd med forbrugernes krav om søde sager og konditori i 2023, bør du fokusere på at mestre klassikerne og udforske måder at genopfinde dem på.

Ved du ikke, hvor du skal starte?

Hos Puratos har vi en komplet portefølje af ingredienser, der kan hjælpe dig med at genopfinde konditori på en kreativ, sundere og mere bæredygtig måde.

 

Related Articles

Market insights

Market insights

We combine more than a century of expertise with the very latest innovation and trends, to make the future of food a reality today.

Taste Tomorrow

Taste Tomorrow

Discover new business opportunities with the latest global and local trends that Taste Tomorrow offers.

Sensobus

Sensobus

Test new products, pricing, marketing and communication concepts by finding out your consumer’s preferences.

Can indulgence and health truly be companions?

Can indulgence and health truly be companions?

Health is the trend that’s affecting most businesses in the global food industry. What does it mean for sweet treats and chocolate producers?