28 jun. 2022
Taste Tomorrow er verdens største forbrugerundersøgelse indenfor bageri-, konditori- og chokoladeindustrien. Vi undersøger lokal og global forbrugeradfærd, holdninger og valg, hvilket giver os værdifuld og dybdegående indsigt. Vi bruger denne indsigt til at holde øje med udviklingen af trends og afsløre nye.
I denne artikel deler vi tre centrale trends indenfor bageri, der vil være de vigtigste i 2023.
På trods af den generelle bekymring omkring stigende priser, er basisfødevarer såsom brød mindre påvirket, idet 23 % af forbrugerne globalt fortsætter med at købe specialbrød og kun 12 % forsøger at købe mindre/spare penge på brødprodukter (mod 29 % for kager og konditorvarer og 24 % for chokolade produkter). 48 % af de forbrugere, der blev interviewet af Taste Tomorrow i april 2022, sagde, at de ikke går efter det billigste brød, men bliver ved med at købe den kvalitet, de stoler på.
I 2023 bliver det vigtigere end nogensinde at fokusere på kvaliteten af dit bagværk.
Her er de største udviklinger i forbrugernes opfattelser og krav, der vil påvirke bageriindustrien næste år:
Traditionelle håndværksprodukter bliver stadig mere populære. Klassikere det emne der bliver snakket mest om online, indenfor bagværk. Taste Tomorrow undersøgelsen fra juni 2022 viste, at forbrugere søger komfort og nydelse gennem produkter, der hylder traditionelle eller autentiske opskrifter. Mens 60 % af forbrugerne leder efter nye oplevelser, foretrækker 67 % et velkendt element eller klassikere med et twist. Innovation er derfor velkommen, men den skal bygge på en stærk tradition indenfor håndværk, erfaring og viden, der skal omfavnes af forbrugerne.
Med udgangspunkt i ovenstående trend rammer surdejen det søde sted mellem innovation og traditionelt håndværk. Surdejens har udviklet sig meget i de seneste år og forventes at vokse i 2023. Mainstream-mærker tager surdej i brug til deres produkter, og forbrugerne leder fortsat efter surdejsmuligheder ud over brød, som f.eks. surdejscroissanter, brioche, muffins og bagels. Hvad er drivkraften bag denne tendens? Det er uden tvivl er smagen af surdej.
Forbrugerne forventer frisk brød. Hele dagen - hver dag. ”Frisk efter behov”-tendensen handler om produkter, som forbrugerne selv bager, f.eks. fra frost eller brød der skal varmes op. Det giver forbrugeren en bekvemmelighed og glæden ved at have friske bagværk til enhver tid. Typiske eksempler på denne tendens omfatter croissanter, pizzaer, hvidløgsbrød og meget mere. Denne slags produkter gør livet lettere for forbrugerne, som er i stand til at fremskynde deres madlavningsproces ved at outsource meget af forberedelsesfasen til store producenter eller håndværkere, samtidig med at forbrugerne kan tage kontrol over bageprocessen og få en friskhed.
Friskheden af bagte produkter er stadig utrolig vigtig for forbrugere, der i 2022 handler mere online, end de gjorde før pandemien (som er 58 % af globale forbrugere). For at være attraktive for onlineforbrugere skal bageriprodukter også se attraktive ud, så ekstra opmærksomhed på emballage og udseende bør drive onlinesalget, hvor 59 % af forbrugerne er enige i, at et flot udseende forbedrer smagsopfattelsen.
For at vinde i 2023 skal du fokusere på friskhedsaspektet af dine bagte produkter og overveje at udnytte bekvemmelighedsmarkedet, ved at tilbyde bageriprodukter, der nemt kan tilberedes eller færdiggøres derhjemme.