Lad spillet begynde: 6 legende ideer til de kommende olympiske lege

15 maj 2024

Artisans
Hype & Trend Signal
Chocolate
Retail
Cross-category
Foodservice
Industry
Bakery
Patisserie
Hospitality

Om blot et par uger finder de 33. Olympiske Lege sted i Paris i Frankrig. Fra den 26. juli til den 11. august 2024 forventes den største og mest prestigefyldte sportsbegivenhed i verden at være vært for 10.500 konkurrerende atleter, tiltrække mere end 15 millioner besøgende til byen Paris og vil begejstre milliarder af seere fra hele kloden. Hvordan kommer du med af spændende produkter?

Disse 6 tips hjælper dig med at booste din virksomhed, selvom din forretning ikke ligger i Frankrig.

  1. SPORTY STEMNING

  2. GØR DET TIL EN KONKURRENCE

  3. STØT DINE LOKALE HELTE

  4. FÅ FORBRUGERNE TIL AT STOPPE OP

  5. PROMOVER BYEN

  6. FOKUSER PÅ FRANSKE KLASSIKERE

Do’s & don’ts når du følger de olympiske lege

Lad os starte med en juridisk bemærkning. Der er mange regler for, hvad der er tilladt i forbindelse med kommercielle udtryk omkring de olympiske lege. De olympiske og paralympiske leges varemærker, slogans og symboler må kun bruges under meget strenge betingelser af legenes officielle sponsorer eller landshold. Kommerciel brug af enkeltpersoner og virksomheder er ikke tilladt. Olympiske komitéer sikrer strengt, at disse regler ikke overtrædes.

Hvad det betyder er, at du ikke bare kan sælge en macaron med de olympiske ringe trykt på den, bruge OL-logoet på din emballage eller promovere en begrænset udgave af dit produkt som 'Olympisk...' på sociale medier.

Følgende er ikke tilladt*:

  • Brug af symboler og billeder, der inkluderer de olympiske ringe.

  • Brug af symboler og billeder med olympiske foreninger, såsom maskotterne, den olympiske ild og de olympiske spillesteder.

  • Brug af olympiske termer i dine tekster, såsom olympiske lege, sommer- og vinterlege, olympisk, olympisk mester, Olympiade, Paris 2024

  • Ved at bruge det olympiske motto: "Hurtigere, højere, stærkere - sammen" / "Citius-Altius-Fortius"

  • Brug af hashtags med disse ord


*For et komplet overblik over, hvad der er og ikke er tilladt, tjek den officielle hjemmeside.

TILLADTE MULIGHEDER

Føl dig ikke modløs efter at have set listen, der er stadig rigelige muligheder for din virksomhed til at ride på OL-bølgen. Du skal bare i gang med at tænke kreativt.

Her er 6 tips til at deltage i spillet: 

1. Sporty stemning

Vilde dekorationer!

Skab sæsonbestemte specialer formet som populært olympisk sportsudstyr. Hvorfor ikke forme dine kager, så de ligner en sportsbane, lave småkager i form af svømmebriller eller hockeystave, eller lave cupcakes, cake pops eller slikkepinde i forme som fodbolde, basketbolde eller tennisbolde. Du kan også forme dit bagværk til medaljer, det er hvad The Hershey Company har gjort med deres REESE'S Milk Chocolate Peanut Butter Medals til støtte for Team USA. Og hvorfor ikke udstyre nogle af dine eclairs eller andre glaserede genstande med guld-, sølv- eller bronzeglasur for at skabe en vinder stemning?

Brug lidt tid på et tankeeksperiment for at udforske måder, hvorpå du kan give dit eksisterende udvalg et olympisk twist. Forestil dig hvilke ting der allerede tænder en sporty forening, om end i størrelse, form eller farve. Tænk for eksempel på matchende farver. Kan du lave en rød fløjlskage, der ligner mønsteret af en oval i olympisk atletik, ved at ændre lagdelingen eller glasuren på toppen? Eller du kan lave en gulerodskage med glasur for at danne banens linjer, så de ligner en grus tennisbane?

2. Gør det til en konkurrence

Udnyt gruppefasen

Under EM i fodbold kom en hollandsk bager med 'gruppespils-kager', når det hollandske landshold spillede. Til hvert spil i gruppefasen lavede bageren firkantede kager i begrænset oplag, der alle var udstyret med en speciel chokoladedekoration på toppen, der viste en mulig score. For hver kamp var der 24 forskellige varianter til salg, hver med sin egen unikke resultatforudsigelse. Kagerne ville blive udsolgt til hver eneste kamp. Kunden, der købte kagen med den vindende score, kunne vende tilbage til butikken og vise chokoladedekorationen som bevis og modtage en præmie.

3. Støt dine lokale helte

Tilføj en knivspids national stolthed

Mere end ved nogen anden sportsbegivenhed bliver olympiske atleter hædret af deres lokalsamfund. Overvej at dekorere dine kager eller småkager med dit lands flag på vigtige kampdage for holdsport for at vise at vi står sammen mod konkurrenterne. Den franske macaronproducent Fauchon gjorde netop det, da de lavede macarons med cassis-smag, toppet med et hvid-chokolade Union Jack-flag til OL i London i 2012. Chips Hej! Cookies kom i en speciel Team USA-version til OL i Tokyo, fyldt med patriotiske røde, hvide og blå farvede slikchips.

Hvis der er en atlet fra din by eller region, der konkurrerer i spillene, så sørg for at vise lidt kærlighed til din lokale helt. Afhængigt af hvilken type sport han eller hun konkurrerer i, kan du udvikle et specialprodukt med atlet-tema. Vær dog betænksom ved at bruge en sportsmands image eller navn i dine kampagner, da der også er strenge regler på dette område.

4. Få forbrugerne til at stoppe op

Lav din udstilling instagram-venlig

Omkring festlige dage, såsom jul, påske eller valentinsdag, går bagere verden over hele vejen med at dekorere deres udstillinger og butiksvinduer. Men der er også mulighed for at få forbrugerne til at stoppe op med det olympiske tema. Hvorfor ikke forvandle din vindueskarm, butiksvindue eller facade til en olympisk oval, gymnastiksal eller swimmingpool. Når kunderne krydser dørtrinnet til din butik, skal du sørge for at følge op på temaet for at opnå en større effekt. Gør det farverigt, dynamisk og Instagram venligt for at få byen til at tale om din forretning. Tilføj bevægelige elementer, såsom miniatureatleter, der svinger frem og tilbage, for at øge spændingen, især for børn.

  5. Promover byen

Omfavn Paris' elegance

Alle elsker Paris. Lysets by har længe været en inspirationskilde for mange kunstnere. Spil en hyldest til værtsbyen for De Olympiske Lege ved at bruge nogle af Paris' vartegn som dekoration eller på emballage. Tænk på ikoniske steder, karakterer og bygninger, såsom Notre Dame, Eiffeltårnet, Arc de Triomphe, Sacré Coeur, Louvre eller Moulin Rouge. Chocogram tilbyder et From Paris With Love chocolate chokoladegavesæt, der inkluderer chokolade Eiffeltårne, croissanter, vafler og franske flag.

6. Udnyt franske klassikere

Fra basisvarer til regionale specialiteter

Der findes ikke et bedre tidspunkt til at udvide dit produktsortiment med nogle uventede franske klassikere på menuen. Prøv de typiske franske klassikere eller omfavn nogle regionale specialiteter under OL. I hver kategori – brød, konditori, småkager, sandwich – er der en enorm mangfoldighed af lækre muligheder at udforske.

For at atleterne kan smage på den olympiske landsby, skabte den berømte franske kok Amandine Chaignot en opskrift, der kombinerer den ikoniske croissant med typiske franske smagsvarianter og ingredienser såsom artiskokpuré, pocheret æg, trøffel og ost. Hvor fransk kan du gå?

Bageri og konditori inspiration

Vil du udvikle din egen kreation med et fransk twist? Bliv inspireret af disse ikoniske retter:

Pain de Campagne

Palmiers

Cannelés

Brioche

Pain aux noix

Tarte Tatin

Opera cake

Millefeuille

Saint-Honoré

Paris-Brest

Eclair

Le Merveilleux

Kouign-Amann:

Tarte Tropezienne:

Luksus kulinariske oplevelser, der kombinerer mode og mad

Paris er kærlighedens- og modens by! Vidste du, at mode og mad støder mere og mere sammen i luksuriøse kulinariske oplevelser? Find ud af mere om denne moderigtige og avancerede trend. 

Related Articles