30 apr. 2023
Mange forbrugere er i dag begejstrede for surdejsbrød. Under pandemien er mange begyndt at bage det derhjemme, og på sociale medier nåede surdejen et massivt højdepunkt som et tegn på forbrugerengagement. Selvom pandemien er forbi, forbliver surdejens popularitet. 52 % af nutidens forbrugere kender surdej, og de forbinder det med ”bedre smag”, ”rustik”, ”sundere” og ”mere naturlig”, hvilket åbner muligheder for værdiskabelse.
Surdej er ikke det eneste hit på sociale medier. Mange bagere opbygger en stærk tilstedeværelse online ved at vise deres bagefærdigheder og de smukke resultater. Selvom disse konti hovedsageligt hostes af hjemmebagere og små bagerier, kan de være meget interessante for bagerkæder og industribagerier at følge, da de har en signalerende funktion for trends i brød- og konditoriverdenen.
Over 189.000 følgere kan se, hvordan Ikneadbread giver surdejsbrød spændende udseender. Ledsaget af glade sange viser Ineadbread os, hvordan man skaber en lækker skorpe eller en skorpe, der ligner en kat, græskar, hjerte eller smiley. Følgerne sender endda deres ønsker med nye udseender til en skorpe. På en af de populære videoer er den eneste lyd du hører, lyden er en spørg skorpe.
Her finder ud ingen surdejsbrød, men du kan følge med i det hyggelige bageliv hos Michelle fra Sweet Essence. Med langsomme, romantiske sange i baggrunden bliver der vist fremstillingen af (hovedsageligt) dyretema-kager, tærter og sandwich. Mere end 1,2 millioner følgere slapper af ved at se, hvordan Michelle bager buttede bjørneboller, skildpaddebrød og søvnige kattebagels.
Tjek det ud på Instagram.
Surdejseksperten Karl De Smedts Instagram-konto består ikke af såkaldt 'foodporn'. Siden Sourdough Librarian viser tips og tricks til medbagere oven på smukt udførte brød. Han afliver myter om surdejsbagning og deler ud af sin viden som grundlægger af verdens mest omfattende samling af surdejsforretter. Sammen med Puratos er Karl ansvarlig for levende forretter fra bagere over hele verden, som opbevares i verdens eneste surdejsbibliotek i landsbyen St. Vith nær Bruxelles.
Dette franske bageri i San Francisco bygger sin online tilstedeværelse på, at vise deres håndværksmæssige bageproces på TikTok. Le Marais Bakery gør sig selv interessant, ved at give deres 349.000 følgere et smugkig ind i deres typiske franske produkter som croissanter, kanelsnurrer og pain au chocolats.
Challah, brødet af jødisk oprindelse, der typisk spises ved ceremonielle lejligheder, som sabbat og store jødiske højtider. Det er normalt flettet, og det er det vi ser på Challah Prince også. Videoerne af denne israelske Challah-kunstner viser, hvordan man kan flette brødet til de mest geniale former, såsom nøgler, hjerner og endda flyvemaskiner.
Den skæggede Bengingi laver sjove og overraskende videoer om fladbrød, surdejsbrød, småkager, pitaer og … ja, alt med mel, som du kan komme i tanke om. Det er en attraktiv måde at lede folk til hans hjemmeside, hvor han deler opskrifter og promoverer sine cateringaktiviteter, workshops og undervisning.
Endnu en profil, der fokuserer på surdejsbrød, men med et helt andet fokus. Dan the baker deler mange videoer, der viser deje, og det ser desuden ud til at han har en forkærlighed for "eksploderede" deje. Folk kan lide det og han har over 100.000 følgere på denne konto.
New York-bageren, Bryan Ford, inspirerer både ny og erfarne bagere med sine videoer på Instagram og TikTok. I sin serie ”grundbagning” forklarer han processen og opskrifterne, han bruger, men det vi virkelig er vilde med, er de nye opskrifter fra hele verden, som vi opdager gennem Bryan. Har du nogensinde hørt om ”Fugazzeta”, som er en fyldt argentinsk pizza med trevlet ost og løg? Eller ”Semita”, det søde mexicanske brød? ”Manoushe” måske, det libanesiske fladbrød med za'atar? Hans 223.000 Instagram-følgere er helt sikkert bekendt med disse surdejskreationer.
Følg hashtags som #breadtok, #buttertok og #sourdough for at opdage spændende profiler og kommende trends.
Taste Tomorrow er verdens største forbruger undersøgelse indenfor bageri, konditori og chokolade. Ved at undersøge lokal og global forbrugeradfærd, holdninger og valg giver det os en værdifuld og dybdegående indsigt. Vi er i stand til at bruge denne indsigt til at spore udviklingen af trends og afsløre nye, hvilket hjælper din virksomhed med at holde forbindelsen til dine kunder og opdage nye muligheder.