7 tips til at ride på sundheds- og velvære-bølgen og øge salget i dit bageri

Coronavirus-udbruddet har haft en stor indvirkning på forbrugerne, ændret deres levevis, hvad de spiser, og hvordan de køber. Nu, mere end nogensinde før, bliver forbrugere over hele verden mere bevidste om deres sundhed. Og i en sund livsstil spiller sund mad en afgørende rolle.

Hvad er et sundt produkt ifølge forbrugerne? I undersøgelsen fra 2019 handlede det primært om at fjerne ingredienser: mindre sukker, mindre fedt, mindre salt. I dag har sundhed udviklet sig. Det handler nu samtidig om at fjerne uønskede ingredienser og tilføje såkaldte power-ingredienser, der anses for at være både sunde og velsmagende. Baseret på indsigter fra vores altid aktive globale forskningsprogram, Taste Tomorrow, ved vi, at forbrugere over hele verden søger kager med mere frugt, mindre sukker og mindre fedt samt brød med flere kerner og et højere fiberindhold. Dette forstærker allerede eksisterende tendenser observeret før krisen.

For bagere skaber dette en mulighed for at udnytte denne trend, hvilket indebærer behovet for at genoverveje produktudbud og produktionsprocesser. Mens nogle måske tror, at det kræver en dyb forståelse af menneskelig ernæring at imødekomme denne forbrugertendens, deler vi gerne et par tips, der kan hjælpe dig på denne rejse:

TILFØJ KERNER

Ifølge vores Taste Tomorrow-undersøgelse mener 60 % af forbrugerne, at tilsætning af ingredienser som fuldkorn gør mad sundere, mens mere end 30 % endda kigger efter kerner på ingredienslisten. Brød, der er højt i fibre og rige på kerner, betragtes som det sundeste bagværk. Forbrugernes forståelse af de sundhedsmæssige fordele ved at spise fuldkorn er unægtelig. Hvad mere er, kerner tilføjer ekstra smag og tekstur til bageriprodukter. Hvorfor ikke prøve at tilføje kerner til dine søde bagværk som muffins og croissanter?

TILFØJ FRUGT

Mens sundhed bliver vigtigere for forbrugere verden over, bør det aldrig ske på bekostning af smagen. Forbrugerne ønsker produkter, der både er velsmagende og sunde for dem. Selv i disse tider har 67 % af forbrugerne en tendens til at købe flere små lækkerier trods de svære økonomiske tider. Vi tror på, at tilsætning af frugt til dine bageriprodukter er svaret. Forbrugerne ved, at frugt er godt for dem, og 76 % mener, at frugtfyld gør søde varer og wienerbrød sundere. Tilføj lidt extra frugt til din kage eller tærte og gør den til en sundere nydelse.

GENNEMSIGTIGHED

Forbrugerne ønsker gennemsigtighed. Mere end nogensinde før vil de informeres, ikke kun om et produkt og dets ingredienser, men forbrugerne er oprigtigt interesserede i, hvor du får dine ingredienser fra, hvordan du laver dine produkter, og hvilke teknikker du bruger undervejs. Så vær åben om de ingredienser, du bruger, og del dit håndværk!

 

Senior Latin American couple buying bread at the bakery wearing facemasks during the COVID-19 pandemic - reopening of businesses

sURDEJSBRØD

Vi ser forbrugere overalt nyde sunde basisfødevarer som brød under krisen. Trendsrapporten antyder, at der har været en femdobling i Google-søgninger efter ordet "surdej" siden pandemiens begyndelse. Forbrugerne genopdager surdejsbrød af forskellige årsager: ikke kun smager det fantastisk, men det anses også for at være sundere. Har du allerede et surdejsbrød i dit sortiment?

Mindre portioner

Sundhed handler ikke kun om at tilføje eller fjerne ingredienser, det handler også om ens følelsesmæssige velvære. Tilbyd mindre portioner eller mini-portioner af dine populære søde varer som en perfekt kur mod nedtrykthed. På denne måde behøver forbrugerne ikke at fratage sig selv deres nydelsesøjeblikke!

Plantebaseret

Under den første Covid-19 lockdown interviewede IPSOS 28.000 mennesker verden over: 79 % af disse forbrugere erklærede, at de vil søge efter produkter, der er sundere og bedre for miljøet. Plantebaserede alternativer kan være løsningen til netop de ønsker. At tilføje og fremhæve dine plantebaserede bageriprodukter vil være en fantastisk respons på denne trend.

Kommunikation

Et stigende antal forbrugere planlægger at købe deres bageriprodukter i et håndværksbageri. Håndværksbagerier anses for at være de mest betroede indkøbssteder for hygiejne og fødevaresikkerhed. Det er vigtigt, at dine kunder ved, at du har sundere muligheder tilgængelige i din butik. Lad dem vide, hvilke af bageriprodukterne der er fyldt med kerner, lad dine kunder vide, at du kun arbejder med de bedste og mest enkle ingredienser, og at du bruger lidt ekstra frugt for at tillade sund nydelse. Der er lidt forskellige måder at gøre dette på:

  • Kommuniker på dine sociale medier og i din butik, at du ønsker at bidrage til dine kunders sundhed og velvære uden at gå på kompromis med den gode smag og den overordnede kvalitet af dine bageriprodukter.
  • Tilføj en simpel note til visse produkter, der er fyldt med kerner eller lidt ekstra frugt i opskriften. Vær ikke bange for at fremhæve de bageriprodukter, der er bedre for dig.
  • Gør det klart, hvilke varer der er plantebaserede med en lille note. 
  • Fremhæv de "bedre-for-dig" produkter på din hjemmeside og sociale medier. De fortjener lidt ekstra opmærksomhed.

Mennesker over hele verden stræber efter at leve sundere. Derfor stræber vi hos Puratos efter at innovere for at tilbyde sundere løsninger hver dag og støtte bagere i at gøre det samme. Sammen med dig kan vi gøre en større forskel.

Udforsk vores sundheds- og velvære løsninger og opskrifter for mere inspiration.